keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Viimeinen postaus

Äidinkielen mediakurssi alkaa olemaan loppusuoralla ja nyt on viimeisen postauksen vuoro.

 Kurssi on ollut todella mielenkiintoinen ja erilainen kuin kuvittelin aluksi. Olen tykännyt siitä, että töitä on tehty paljon koneella ja että on saanut edetä täysin omaa tahtia.
Blogin pitäminen oli minulle jo entuudestaan tuttua, eikä blogin luomiseen ja bloggerin käytön oppimiseen mennyt aikaa. Tällaisia tekstejä en ole kuitenkaan ennen tehnyt, joten se oli uutta. 

Onnistunein postaukseni oli varmaankin kuvareportaasini Helsingistä. Kävimme yh-kurssin kanssa Eduskunnassa, ja jäimme kaverini kanssa sen jälkeen illaksi Helsinkiin. Kävelimme ympäri keskustaa ja sain mielestäni tosi hyviä kuvia. Sitä oli kiva tehdä, koska valokuvaaminen on muutenkin lähellä sydäntäni.

Julkaistava juttuni oli kolumni Aamupostiin, mutta sitä ei ole vielä julkaistu. 

Olen oppinut kurssin aikana aika paljon uutta mediasta mm. journalistin ohjeet, joita en ollut ennen edes miettinyt. Vierailuilla oppi myös paljon paikoista, missä mediaa tuotetaan. Siinä pääsi näkemään myös, miltä oikea työelämä näyttää. 

Tätä blogia en tällaisena enää jatka, mutta ei ole mahdoton ajatus, etten aloittaisi blogia joskus tulevaisuudessa. Lehteen kirjoittaminen oli mielenkiintoinen kokemus, ja haluaisin tehdä niitä tekstejä ehkä lisääkin. 

-Milja

sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Vierailu Reaktoriin ja Bassoradioon

http://urly.fi/jdN


Teimme maanantaina 10.11 vierailun Helsinkiin. Ensimmäiseksi suuntasimme Reaktorin toimistoon, missä meidät otettiin ystävällisesti vastaan. Elle Jaskari esitteli meille firman toimintaa. Saimme esittää erilaisia kysymyksiä post it -lapuille, ja vähän myöhemmin meidän piti itse etsiä vastauksia niihin netistä ja firman muutamilta työntekijöiltä jotka vastailivat kysymyksiimme. Kysymykset jaettiin teemoittain jotka olivat "työntekijän näkökulma", "firman toiminta" ja "miten yritykseen pääsee töihin ja miten siellä toimitaan".Teimme ryhmittäin pienen esitelmän Evernote-sovelluksella. Se oli todella kätevää ja onnistui helposti. Ryhmästä yksi jäsen latasi sovelluksen puhelimeensa, ja ryhmä keräsi yhdessä tietoa sinne. Esitelmään pystyi liittämään myös kuvia. Esitelmien kautta saimme paljon tietoa firmasta ja sen toiminnasta. Toimisto oli ulkonäöllisesti todella hieno ja kivasti sisustettu. Ilmapiiri oli mukava, ja Elle kertoi, että he kutsuvat toisiaan etunimillä, ja sekin luo kotoisan vaikutelman.

Seuraavaksi menimme vierailulle Bassoradion toimitukseen. Bassoradio on viidessä kaupungissa (Helsinki, Tampere, Jyväskylä, Turku ja Oulu) kuuluva radio, jossa soitetaan pääosassa räppiä ja elektronista musiikkia. Paikan päällä Ina Mikkola ja eräs radion töntekijä ottivat meidät vastaan ja kertoivat mitä he tekevät radiossa päivittäin. Ina kertoi radio-ohjelmien juontamisesta ja miten hän suunnittelee niitä. Toimitus oli todella kotoisan näköinen, ja varmasti mukava työpaikka.

Vierailut molemmissa paikoissa olivat todella mielenkiintoisia ja tykkäsin!

http://urly.fi/jcy

Kuvat: Milja Putkonen


Elokuvakritiikki: Vadelmavenepakolainen

Kävin viikonloppuna katsomassa Vadelmavenepakolaisen. Elokuva perustuu Miika Nousiaisen samannimiseen romaaniin, missä suomalainen Mikko Virtanen haluaa olla ruotsalainen. En ole itse lukenut kyseistä romaania, mutta olen kuullut, että elokuvan juoni eroaa aika paljon kirjan juonesta. Sen takia elokuva voi olla melkoinen pettymys tai järkytys kirjan lukeneille, jotka luulevat elokuvan vastaavan omia mielikuviaan kirjasta.

Elokuva oli mielestäni ihan hyvä, koska en missään vaiheessa tylsistynyt. Loppuratkaisu olisi kuitenkin voinut olla vieläkin yllättävämpi ja parempi. Mikko Virtasta näyttelevä Jonas Karlsson on ruotsalainen, eikä puhu lainkaan suomea. Tämä tuli selvästi esiin kohdissa, joissa Mikko Virtasen piti puhua suomea. Suomen kieli umpiruotsalaisen suusta kuulostaa tietenkin hyvin kummalliselta ja epäluontevalta. Luulin aluksi, että näyttelijä on suomalainen, ja että elokuvan kohtauksiin kuului, että hän puhui huonoa suomea tahallaan. Kun asia selveni minulle, olin hieman kummastunut. Miksi tuo aika olennainen seikka oltiin jätetty ihan kuin keskeneräiseksi? Päälle oltaisiin voitu dubata vuorosanat, joita kuitenkin oli aika vähän suomeksi, jonkun suomalaisen puhumana.

Elokuvassa oli mukana tietysti myös rakkautta ja ihmissuhdekoukeroita. Hieman ennalta-arvattavia kohtia olivat joidenkin henkilöiden suhteet, ja miten niissä tulisi lopulta käymään.
Tarina on mielestäni lähtökohdiltaan aivan kummallinen; ikäänkuin joku suomalainen ihan oikeasti haluaisi olla ruotsalainen niin paljon, että on valmis tekemään ihan mitä vain. Kokonaisuudessaan pidin siitä kuitenkin, koska se oli hauska ja vitsit kolahtivat minuun hyvin. 

http://urly.fi/jcw


tiistai 28. lokakuuta 2014

Vierailu mainostoimisto Parooninmäen moukariin

Maanantaina 27.10 teimme mediakurssin kanssa vierailun mainostoimisto Parooninmäen moukariin. Toimisto sijaitsee Riihimäellä Punaisessa talossa lähellä keskustaa. Punainen talo on aikaisemmin toiminut juhlasalina ja siellä on pidetty esimerkiksi häitä. Paikanpäällä meitä odotti yksi toimiston työntekijöistä, Kari Häti, joka kertoi meille mainostoimiston toiminnasta ja töistä sekä vastaili kysymyksiimme. Keskustelua syntyi mm. tekijänoikeuksista ja erilaisista kuvanmuokkausohjelmista. Toimisto oli sisältä mukavan ja kodikkaan näköinen ja varmasti mukava työpaikka. Työntekijöiden työpisteet olivat isossa huoneessa, ja me istuimme mukavilla sohvilla huoneen toisessa päässä. Kari Häti kertoi, että mainoksen tekemiseen toimiston työntekijät saavat inspiraation omasta päästään, ja että siinä työssä mielikuvitus on tärkeää. Seinillä oli toimiston tekemiä mainosjulisteita ja saimme nähdä vasta valmistuneen jäätelöpaketin ulkoasun.  Hän kertoi mainostoimiston asiakkaista, joista suurimpia olivat mm. Sako ja Rukakeskus. Kari Häti kertoi, että osa työntekijöistä on koulutukseltaan graafisia suunnittelijoita. 

Mainostoimistossa työskenteleminen voisi olla mielenkiintoista. Siinä työssä saisi toteuttaa itseään ja siinä olisi tarpeeksi haastetta. Vierailu oli kiinnostava ja asia jäi kiinnostamaan minua. 

http://www.moukari.com/index.php


sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Journalistin ohjeet

Yhtenä mediakurssin tehtävänä on selvittää journalistin ohjeet.
Niissä kerrotaan journalistin perussäännöt ja hyvät tavat, esimerkiksi miten eri tietoja saa käyttää, miten virheet korjataan ja kenelle journalisti on vastuussa. Julkisen sanan neuvosto tulkitsee Journalistin ohjeita, ja sinne voi tehdä kantelun,
 jos epäilee, että sääntöjä on rikottu.
Journalistin ohjeet löytyivät journalistiliiton nettisivuilta ja tässäpä ne tiivistettynä:

 AMMATILLINEN ASEMA
Journalisti on vastuussa lukijoilleen, kuuntelijoilleen ja katselijoilleen. Journalistista päätösvaltaa ei saa luovuttaa toimituksen ulkopuolelle. Journalistin tulee torjua houkuttelu ja painostus  jolla yritetään estää tai rajoittaa toimituksen tiedonvälitystä.

 TIETOJEN HANKKIMINEN JA JULKAISEMINEN
Aina, kun käytetään toisten julkaisemia tietoja, on merkittävä lähde.
Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen.
Toimittaja ei voi mainostaa jotakin tuotetta tekstissään, koska piilomainonta ei ole sallittua.
Yleisön on pystyttävä erottamaan fakta ja mielipiteet.
Tietojen etsinnässä on oltava kriittinen, sillä joillain tietolähteillä voi olla tarkoituksena hyötyä tai vahingoittaa.

 HAASTATELTAVAN JA HAASTATTELIJAN OIKEUDET
Haastateltavalla on ennen haastattelua oikeus saada tietää mitä häneltä kysytään ja missä kontekstissa hänen puheitaan käytetään.  Haastateltava saa tarkastaa sanomansa ennen sen julkaisemista. Jos olosuhteet ovat muuttuneet haastattelun jälkeen oleellisesti niin että sen julkaiseminen olisi kohtuutonta, haastateltava voi silloin kieltää haastattelun julkaisemisen.

 VIRHEEN KORJAUS JA OMA KANNANOTTO
Jos jossakin julkaisussa on tullut virhe, se pitää korjata mahdollisimman nopeasti niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti kaikki jotka ovat saaneet väärää tietoa.
Mikäli tekstissä on suuria ja oleellisia asiavirheitä, toimituksen tulee tehdä uusi teksti, jossa virheet ovat korjattuna.

 YKSITYINEN JA JULKINEN
Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Yksityiselämään liityviä asioita saa julkaista vain henkilön luvalla tai jos niillä on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä.

Yleisön tuottama aineisto
Yleisön ja toimituksen tuottaman aineiston täytyy selkeästi erottua toisistaan. Toimituksen tulee poistaa sivuilleen tulleet ihmisarvoa loukkaavat sisällöt. Lisäksi lasten ja nuorten käyttämiä verkkosivuja on valvottava tarkasti.





Vierailu Hyvinkäällä Aamupostin toimituksessa

Vierailimme mediakurssiryhmän kanssa Hyvinkään Aamupostin toimituksessa torstaina 9.10. Olimme edellisellä tunnilla tutkineet viimeisen viikon ajalta olevia Aamuposteja ja merkinneet niihin plussia ja miinuksia. Plussia merkitsimme kohtiin, joissa mielestämme oli onnistunut teksti tai kuva. Niitä tuli mm. sarjakuvien ja hyvien otsikoiden kohdalle. Miinuksia ja kysymysmerkkejä laitoimme kohtiin, joissa oli jotain epäselvää, tai emme pitäneet sivun ulkonäöstä. Vaikka niitäkin tuli laitettua muutama, plussia oli silti reilusti enemmän. Paikanpäällä kerroimme vuorotellen mitä olimme lehdistä huomioineet. Lehden päätoimittaja Joonas Romppanen vastasi kysymyksiin ja kertoi samalla miten Aamuposti syntyy ja miten siihen tuotetaan tekstejä. Hän neuvoi meitä ja kertoi vinkkejä, miten kirjoitetaan mahdollisimman hyvä lehtiteksti. Tekstiä tehdessä on tärkeää huomioida kohdeyleisö, lisätä kiinnostava kuva ja otsikko, sekä kiinnittää huomiota konkreettisuuteen ja tiivistykseen. Lopuksi Romppanen esitteli meille toimistoa ja seuraavan päivän lehden luonnosta. Vierailu oli mielenkiintoinen ja hauska ja toivon, että näitä tulee lisää. :)



Päätoimittaja Joonas Romppanen esitteli meille seuraavan päivän lehteä
Kuvat: Milja Putkonen